Η τέχνη του Μαρμάρου

Ιούνιος 21, 2019 | Δημοσιεύματα Νέα
Η τέχνη του Μαρμάρου

Πηγή: Περιοδικό Athens Insider, 141, Άνοιξη 2019

Οι φανταστικά απλές συνθέσεις του Πέτρου Μαρμαρινού αιχμαλωτίζουν με τη λεπτότητα και τη γλυπτική ευαισθησία τους. Στο εργαστήρι του κοντά στα αρχαία λατομεία της Τήνου πειραματίζεται με μοντέρνες, κλασσικές και απροσδόκητες δημιουργίες.

Κάθε καλλιτέχνης έλκεται σε ένα μέσο που είναι ένας αγωγός για τη δημιουργικότητά του. για τον Πέτρο Μαρμαρινό, η ζωγραφική θα ήταν η πρώτη του επιλογή. Όμως, μεγάλωσε στην Τήνο, περιτριγυρισμένος από λατομεία μαρμάρου που χρονολογούνται από χιλιετίες και από μακρά ιστορία τεχνιτών που αναπαράγουν εικονικά αρχαία ελληνικά γλυπτά. Ο ήχος της σμίλης που ξεφλούδιζε το μάρμαρο και η θέα του πατέρα και του παππού του που καλύπτονταν με λεπτή μαρμάρινη σκόνη. Ο Μαρμαρινός έπρεπε να υποκύψει σε μια κλήση πιο ισχυρή από τον εαυτό του. Αλλά με αυτόν τον τρόπο, φέρνει τη δική του ανορθόδοξη προσέγγιση σε μαρμάρινες γλυπτικές, μοδάτες δημιουργίες που αντικατοπτρίζουν την Κυκλαδική γλώσσα με λάμψεις νεωτερικότητας. Μιλάει στο Athens Insider για την προσέγγισή του στη μαρμαροτεχνία από το εργαστήρι του στην Τήνο.

 

ΦΣ: Σκέφτεσαι το ελληνικό μάρμαρο και τα αρχαία ελληνικά αγάλματα που ξεφυτρώνουν στο μυαλό. Οι μαρμάρινες δημιουργίες σας συνδυάζουν σύγχρονα, μινιμαλιστικά στοιχεία με παραδοσιακές τεχνικές μαρμάρου-γλυπτικής για να δημιουργήσεις αντικείμενα υψηλά τόσο σε αισθητική όσο και σε λειτουργικότητα. Πόσο δύσκολο ήταν να ξεφύγεις από τις συμβατικές προσδοκίες του κλάδου σου; Κυριολεκτικά να σπάσεις το καλούπι!

ΠΜ: Ξεκινώντας σίγουρα θα λέγαμε πως καλουπώνεσαι. Ακολουθείς μία συγκεκριμένη γραμμή. Αλλά η καθημερινή τριβή με το αντικείμενο ξεδιπλώνει την κλίση σου και διαμορφώνει στο τέλος το προσωπικό σου ύφος. Επίσης θα έλεγα ότι σίγουρα είναι οι επιρροές του σήμερα και το να προσαρμόζεις τις δημιουργίες που κάνεις σε σχέση με τα σημερινά μοντέλα και δεδομένα. Είναι λογικό από την άλλη ότι αν ζεις το σήμερα, αποτελείς καθρέφτη του σήμερα μέσα από τα έργα σου, κουβαλώντας όμως πάντα τις γνώσεις του παρελθόντος. Παρατηρείς το παρελθόν και μαθαίνεις από αυτό.

Παρατηρείς το παρελθόν και μαθαίνεις από αυτό. Παρατηρείς την εξελικτική πορεία από το παρελθόν στο παρόν και τέλος τα αποτυπώνεις με τη δική σου αντίληψη. Σίγουρα είναι δύσκολο να ξεφύγεις από το κλασικό μιας και είναι κάτι που μαθαίνεις να κατέχεις καλά, αλλά θες να πας παρακάτω. Πρέπει να πας παρακάτω. Υπάρχει συνεχές ψάξιμο στην τέχνη. Ένα ψάξιμο που είναι ανικανοποίητο. Δεν σταματάς ποτέ. Μόνο όταν σταματήσεις να παράγεις τέχνη. Που για έναν καλλιτέχνη σημαίνει όσο είναι εν ζωή.

ΦΣ: Προέρχεσαι από την Τήνο που έχει μία μακρά παράδοση στην μαρμαρογλυπτική και το εργαστήριό σου τοποθετείται ακριβώς πίσω από τον θρυλικό γλύπτη Χαλεπά, αναμφισβήτητα τον πιο γνωστό Έλληνα γλύπτη μετά το Φειδία ο οποίος σκάλισε τους στύλους του Παρθενώνα! Πόσο επηρέασαν η Τήνος και ο Χαλεπάς την επιλογή του επαγγέλματος σου;

ΠΜ: Ο τόπος καταγωγής μου προφανώς και επηρέασε την πορεία μου σε μεγάλο βαθμό. Καθώς μεγάλωσα σε ένα χωριό με μακράν παράδοση στην μαρμαρογλυπτική και στις καλές τέχνες γενικότερα. Δεν είναι τυχαίο ότι είχε δική του Σχολείο Καλών Τεχνών. Κατ’αρχήν θεωρώ ότι η καλλιτεχνική μου κλίση είναι κατά βάση γονιδιακό. Η οικογενειακή μου καλλιτεχνική παράδοση τροφοδότησε την καλλιτεχνική μου κλίση. Κατά δεύτερον είναι το περιβάλλον. Το γεγονός ότι η Τήνος είναι ένας τόπος που εκτός από την τέχνη και μαθητεία της μαρμαρογλυπτικής συναντάς παντού και την καθαρή ύλη του μαρμάρου -είναι ένας τόπος γεμάτος λατομεία-, κάτι που είναι ένα με το τηνιακό τοπίο και κάτι που θεωρείς πλέον φυσικό -δεν υφίσταται η Τήνος χωρίς το μάρμαρο-. Η καθημερινή επαφή λοιπόν με το περιβάλλον του νησιού και ειδικότερα του Πύργου, από όπου κατάγομαι, που αποτελεί από μόνο του ένα μεγάλο ανοιχτό μουσείο, «εκπαιδεύει» την αισθητική σου και σε επηρεάζει υποσυνείδητα. Δεν είναι τυχαίο άλλωστε που ένας μεγάλος αριθμός σπουδαίων καλλιτεχνών προέρχονται από αυτό το νησί.

Αντιλαμβάνεσαι λοιπόν ότι αποτελείς συνεχιστής πλέον της σημαντικής αυτής παράδοσης από την αποδοχή που δέχεσαι από τον κόσμο. Κουβαλάς λοιπόν ένα φορτίο μιας παγκόσμιας πλέον παράδοσης της μαρμαροτεχνίας -καθώς πρόσφατα εντάχθηκε στον κατάλογο πολιτιστικής κληρονομιάς της UNESCO-, και προσπαθείς με κάθε τρόπο να δώσεις τον καλύτερό σου εαυτό ώστε να φανείς αντάξιος της μεγάλης αυτής πρόκλησης.
ΦΣ: Τα αντικείμενά σου έχουν την απλή κομψότητα και σχεδιασμό της λαϊκότητας των Κυκλάδων. Τα περιστέρια σας, εμπνευσμένα από τους περιστεριώνες της Τήνου, τα μαρμάρινα σφηνάκια, όπως και όλες οι δημιουργίες σας, δεν είναι απλώς βασικά ελληνικά αλλά και ιδιαίτερα χρηστικά αντικείμενα. Πιστεύετε ότι για να ευδοκιμήσει η τέχνη πρέπει να έχει αξία πέρα από την αισθητική της; Και αυτό πρέπει να ενσωματώνει την τέχνη και την ομορφιά στην καθημερινότητά μας, με τα πιο κοσμικά αντικείμενα να αποτελούν απόλαυση να τα χρησιμοποιούμε και να τα βλέπουμε, μια επέκταση της προσωπικότητας του ατόμου;
ΠΜ: Στις μέρες μας όπως είναι τα πράγματα, σίγουρα το να δώσεις χρηστική εφαρμογή στα έργα σου είναι πολύ σημαντικό. Δυστυχώς πλέον  είναι πολύ δύσκολο να παράγεις καθαρά έργα τέχνης χωρίς καμία χρηστική αξία ή εφαρμογή. Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι εξουδετερώνεται η καλλιτεχνική υπόσταση των αντικειμένων, απλώς αναγκάζεσαι να δημιουργείς μικρά αντικείμενα, με αισθητική μεν αξία και αρκετή δουλειά -λόγω λεπτομέρειας-, καθώς είναι πολύ δύσκολο να προωθήσεις καθαρά έργα τέχνης -γλυπτά-.  Συνεπώς θεωρώ ότι είναι ένας συνδυασμός τέχνης και χρηστικότητας που χαρακτηρίζει το σήμερα. Διότι ζούμε σε μία εποχή που η αισθητική μας σε όλα τα πράγματα παίζει τεράστιο ρόλο. Ο συνδυασμός όμως αυτός είναι πραγματικά ωραίος. Για εμένα είναι πολύ σημαντικό να καταφέρεις να αποτυπώσεις την ιδέα ενός χρηστικού αντικειμένου με την αισθητική σου και το αποτέλεσμα να είναι αυτό ακριβώς που προσδοκούσε η φαντασία σου. Και φυσικά η ανταπόκριση του κοινού είναι τεράστια ικανοποίηση για εμένα. Είναι κάτι αναντικατάστατο.
 Η καλλιτεχνική αναγνώριση από τον κόσμο είναι κάτι το ανεκτίμητο. Οι συναισθηματικές απολαβές είναι πολύ μεγαλύτερης αξίας από τις οικονομικές απολαβές. Όταν βλέπεις ότι ο κόσμος εκτιμάει και επευφημεί τη δουλειά σου είναι κάτι το απερίγραπτο. Και κάτι που δημιουργεί μία γέφυρα επικοινωνίας με τον κόσμο. Η αποδοχή αυτή λοιπόν σε κάνει να πας παρακάτω και να προσφέρεις όλο και περισσότερα πράγματα. Είναι πηγή έμπνευσης.
Εργαστήριο Πέτρου Μαρμαρινού 
Πύργος, 84 201
Τηλ. Εργαστηρίου: 22830 31624
Τηλ. Έκθεσης: 22830 31524
Κ: 6972 034 686
E: info@marmarinos.gr
Μουσείο Μαρμαροτεχνίας, Πύργος Τήνου
Για να εκτιμήσετε την πλούσια πολιτιστική κληρονομιά της Τήνου, επισκεφθείτε το Μουσείο Μαρμαροτεχνίας. Το μουσείο, υπό την αιγίδα του Πολιτιστικού Ιδρύματος Ομίλου της Τράπεζας Πειραιώς, στεγάζει μια εντυπωσιακή συλλογή από αυθεντικά αντικείμενα και αντικείμενα καθημερινής κατασκευής από μάρμαρο.
Ανοιχτά καθημερινά εκτός από Τρίτες
Πύργος, Πάνορμος Τήνου, 842 01. Τηλ: 22830 31290

PHOTO GALLERY

SOCIAL SHARE